Obrazy prezentowane na wystawie pochodzą z serii prac inspirowanych fragmentem książki Julii Fiedorczuk „Cyborg w ogrodzie”, których tematem są osoby zaangażowane w ochronę drzew w różnych zakątkach świata. Na obrazach Kowynia przedstawia m.in osoby z  ruchu społecznego Chipko (obejmować w języku hindi), który powstał w indyjskiej części Himalajów w 1974 roku w celu obrony drzew przed wycinkąaniem. Zasłynął z masowego udziału wiejskich kobiet, które obejmowały drzewa własnym ciałem, aby uniemożliwić ich ścięcie. W latach 80. ruch Chipko protestował również przeciw górnictwu wapiennemu oraz przeciw budowie tamy w Tehri. Później przekształcił się w działający do dziś ruch Beej Bachao Andolan (Chrońcie nasiona).


Dominika Kowynia

 

(b. 1978) – artist, painter. She has developed an original style that combines the realism of a painting with an expressive struggle against matter, i.e. paint. Color plays an important role in her work; it is through color that the artist plays with light, emotion, and power of a depicted scene. The starting point for her formally refined images is often literature, particularly works by Doris Lessing, Margaret Atwood, and Virginia Woolf. In Kowynia’s paintings one can discern an interest in ecology, feminism, memory, and family relations. Rather than giving an account of what her eye or imagination have registered, but the artist evokes the emotions that accompany particular circumstances. The depicted situations, seemingly ordinary and domesticated, are never unambiguous.

Rok powstania: 2020
oil on canvas. Courtesy of the artist and the Szara Gallery