Warszawa obserwowana z okna pracowni jest od wielu lat głównym tematem prac malarskich, serii fotografii i filmów Marioli Przyjemskiej. Błyszczące wieżowce ze stali i szkła, tworzące nowy krajobraz miasta współgrają w jej pracach z synonimami luksusu, jaki reprezentują drogie kosmetyki. Nowe miasto jest dla artystki „miastem spektaklu”, „miastem rzeczy”, konsumenckiego polowania na zdobycze, które mają wywołać w nas uczucie ponownego spełnienia. Nowe inwestycje to często budynki-gadżety w miejsce urbanistycznej harmonii, przestrzeni dla wspólnot i zieleni. Mieszkańcy, uzależnieni od centrów handlowych, jak to trafnie opisał Guy Debord w „Społeczeństwie spektaklu”, stali się „widmami”, duchami swojej dawnej tożsamości. Miasta podlegają „kulturze separacji”, oddzielenia się od innych i od siebie samego.

W czasie pandemii Przyjemska tworzy pełną dramatyzmu obserwację z okna swojej pracowni – film prezentujemy na stronie warszawawbudowie.pl. Przez kilkanaście godzin dziennie trwa tam budowa wieżowca. Kolejny wysoki biurowiec będzie stał o dziesięć metrów od okien bloku, w którym artystka mieszka i pracuje, a którego dolne piętra zostały już pozbawione światła, gdyż znalazły się w zacienionej szczelinie między budynkami. Budowa przeraża ją, ale też stanowi pierwszoplanowy widok z okna. Artystka dostrzega w trwających tuż za oknem uciążliwych pracach elementy dramatyczne: niezrozumiałą dla niej choreografię maszyn i ludzi. Jak mówi: „Maszyny wiercące wprowadzają dom w wibracje. Ramiona dźwigów niemal ocierają się o dom”.


Mariola Przyjemska

 

(b. 1963) – painter and creator of photographs and objects, a graduate of Tadeusz Dominik’s studio at the Academy of Fine Arts in Warsaw. Together with Zbigniew Libera, she ran the legendary Aurora Aurora in Warsaw’s Powiśle – one of the most important spaces of artistic life in early 21st-century Poland. In her paintings and photographs, she critically examines the changes in patterns of consumption, the social position of women, and the changes in the landscape of Warsaw during the period of political transformation. In Przyjemska’s work, skyscrapers rising outside the windows of the artist’s studio blend in with the symbols of luxury, such as expensive skincare products and makeup. For the artist, the new urban landscape is the “city of the spectacle,” the “city of things,” that offers gimmicky buildings instead of urban harmony and greenery. 

Rok powstania: 2004
gouache, ink, pencil, cardboard. Courtesy of the artist and Patrycja Huculak.