Obrazy prezentowane na wystawie pochodzą z serii prac inspirowanych fragmentem książki Julii Fiedorczuk „Cyborg w ogrodzie”, których tematem są osoby zaangażowane w ochronę drzew w różnych zakątkach świata. Na obrazach Kowynia przedstawia m.in osoby z  ruchu społecznego Chipko (obejmować w języku hindi), który powstał w indyjskiej części Himalajów w 1974 roku w celu obrony drzew przed wycinkąaniem. Zasłynął z masowego udziału wiejskich kobiet, które obejmowały drzewa własnym ciałem, aby uniemożliwić ich ścięcie. W latach 80. ruch Chipko protestował również przeciw górnictwu wapiennemu oraz przeciw budowie tamy w Tehri. Później przekształcił się w działający do dziś ruch Beej Bachao Andolan (Chrońcie nasiona).


Dominika Kowynia

 

(ur. 1978) – artystka, malarka. Wypracowała oryginalny styl, w którym łączy realizm malarskiego przedstawienia z ekspresyjnym zmaganiem się z materią farby. W jej pracach istotną rolę odgrywa kolor – to za jego pośrednictwem artystka gra światłem, emocją i siłą ukazanej sceny. Punktem wyjścia dla jej dopracowanych formalnie obrazów bywa niekiedy literatura – szczególnie pisarek takich jak Doris Lessing, Margaret Atwood i Virginia Woolf. W jej obrazach doszukać się można zainteresowania ekologią, feminizmem, pamięcią czy relacjami rodzinnymi. Artystka nie tyle zdaje relację z tego, co zarejestrowały jej oko czy wyobraźnia, ile przywołuje towarzyszące konkretnym scenom emocje. Ukazane sceny, pozornie zwyczajne i oswojone, nigdy nie są jednoznaczne.

Rok powstania: 2020
olej, płótno. Dzięki uprzejmości artystki i Galerii Szara