Na wystawie prezentowane są dwa obrazy artysty. Pierwszy z nich, Fabuła, zainspirowany jest kompozycją płótna El Greca o tym samym tytule Fabula [Bajka / scena rodzajowa] przedstawiającego alegorię z chłopcem, który zapala świeczkę w towarzystwie głupca i małpy. Obraz El Greca interpretowany jest często jako ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem podtrzymywania płomienia pożądania lub płomienia niezgody. Sobczak stworzył współczesną interpretację obrazu, nasycając go psychodeliczno-groteskową aurą i wprowadzając nowe archetypy postaci. Małpa, alegoria hedonizmu, Herod i Milo Mazurkiewicz, transseksualna aktywistka, która popełniła samobójstwo w 2019 roku, przedstawieni są na scenie otoczonej ciężkimi czerwonymi kurtynami.  Wyłaniają się z półmroku, usiłując zapalić świeczkę, jednak fragment sceny stoi już w ogniu. Artysta nawiązuje tym gestem do wizji filozofa Sørena Kierkegaarda, który opisuje scenę w namiocie cyrkowym, gdzie podczas jednego z przedstawień na zapleczu wybucha pożar. Błazen wybiega na scenę, aby ostrzec publiczność przed rozprzestrzeniającym się ogniem i nawołuje wszystkich do ucieczki. Widzowie odbierają apel jako skecz klowna i nie reagują, pozostając na miejscu.


Mikołaj Sobczak

 

(ur. 1989) – artysta, ukończył ASP w Warszawie w Pracowni Działań Przestrzennych. Był stypendystą Universität der Künste w Berlinie. Od 2015 roku studiuje w Kunstakademie w Münster. Zajmuje się malarstwem, sztuką wideo i performansem. W swojej twórczości Sobczak przygląda się temu, jak polityka, w szczególności polityka historyczna, wpływa na losy marginalizowanych grup społecznych i kreuje różne płaszczyzny wykluczeń.

Rok powstania: 2020
akryl, płótno. Dzięki uprzejmości artysty i Polana Institute.