Praca pokazywana na wystawie to trzykanałowa instalacja wideo, która jest owocem interdyscyplinarnych badań przeprowadzonych w trakcie samo-izolacji przez Amy Muhoro i Weronikę Wysocką latem 2020 roku. W trakcie pandemii artystki zamknęły się w przestrzeni domowej, by przez okres kilku tygodni przeczesywać konta społecznościowe, fora internetowe i odległe zakamarki internetu w celu zmapowania metod manipulacji w mediach społecznościowych i „opresji algorytmów”. Ich badania ukazują stopniowe rozprzestrzenianie się zjawiska polaryzacji poglądów i załamania bezpieczeństwa cybernetycznego – począwszy od roku 2013, kiedy po raz pierwszy wykorzystano gromadzenie danych przez korporacje technologiczne do wpływania na politykę (w tym wyniki wyborów), aż po zakłócanie sygnału na Białorusi po sfałszowanych wyborach prezydenckich w sierpniu 2020 roku. Na pracę składa się proces artystycznego śledztwa artystek, ukazujący ciąg przyczynowo-skutkowy w procesach ekstrakcji danych przez prywatne firmy, które zaczęły eksperymentować z ich gromadzeniem, zwłaszcza w najbardziej bezbronnych społeczeństwach. Uzupełnia go warstwa poetycko-literacka filmu odwołująca się do stanu zagrożenia i paranoi odczuwanych przez pokolenie młodych aktywistek i aktywistów, które, jak mówią artystki „w walce o swoje prawa od czasu do czasu traci zdrowe zmysły, obwiniając się o brak odpowiednich systemów obronnych, wiedzy, choć dostępem do nich dysponują wyłącznie wysoko wyspecjalizowani eksperci”.

Operator: Filip Skrońc
Dźwięk: Zoi Mikhailova
Korekta koloru: Hesham Hammad 
Projekt graficzny: Kaja Kusztra 
Aktorka: Eliza Chojnacka

Muzyka:
PIANO FANTASIA
Song for Denise
(Mike Serbee & Tidee)
CRC MUSIQUE / SACEM

Dźwięk nagrany w Wieloślad Studio

Pracę zrealizowano przy wsparciu firmy Sharp

Logo Sharp


Amy Muhoro

 

(ur. 1996) – artystka multidyscyplinarna, pochodzi z Kenii. Jej praktyka skupia się na przecięciu sztuki i historii oraz ich roli w życiu człowieka.


Weronika Wysocka

 

(ur. 1994) – artystka, w swojej praktyce artystycznej porusza m.in. takie zagadnienia jak wpływ technologii na człowieka i przyrodę. Posługuje się narracyjnymi tekstami, inspirowanych wiadomościami przepływającymi przez komunikatory, wydobywając z nich lustrzane odbicia globalnych nastrojów. Inicjatorka rezydencji artystycznej dla młodych artystów –Turnus Słupsk; założycielka i kuratorka programu – end-less, o pułapkach współczesności w kontekście nadprodukcji. Od 2019 roku prowadzi warsztaty NARRATION STRATEGIES na ASP w Warszawie, kuratorka wystawy online "Scrolling the System" dla Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki. Absolwentka Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki na ASP w Warszawie, studiowała na  UdK Berlin i Bezalel Academy of Arts and Design Jerusalem. W 2020 roku rozpoczęła program F is for Fact na Sanberg Institute. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą oraz otrzymała szereg stypendiów dla twórców kultury. 

Rok powstania: 2020
nstalacja: trzykanałowa projekcja wideo, 6’12’’, winylowy tekst na płycie + research Reality and Coded Morality. Dzięki uprzejmości artystek.