Praca prezentowana na wystawie to kostium Czarnoksiężnika z krainy Oz oraz seria kolaży odwołujących się do słynnej opowieści L. Franka Bauma w musicalowej adaptacji Williama F. Browna „The Wiz” z 1974 roku osadzonej w realiach współczesnej kultury afroamerykańskiej. Interpretacja Ogi Ugonoh sięga dekadę wstecz i upolitycznia jej wydźwięk poprzez nawiązanie do wydarzeń w Stanach Zjednoczonych z lat 60.: łączy w sobie wątki religijne, ruchu praw obywatelskich i teorii „amerykańskiego snu”, pokazując jego ulotny i niedościgniony wymiar.


Ogi Ugonoh

 

(ur. 1996) – polsko-nigeryjska artystka, kostiumografka i aktywistka. Używa mediów społecznościowych do promowania czarnego piękna i samoakceptacji. Jej projekty skupiają się na rasie i problemach społecznych. W ramach festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE, wspólnie z Sarą Alexandre, Noemi Ndoloka Mbezi, Aleksandrą Dengo i  Martą Udoh, aktywistkami, które w czasie pandemii przeprowadziły akcję i petycję "#dontcallmemurzyn", współtworzy grupę Czarne jest polskie. 

Rok powstania: 2020
kolaż cyfrowy. Dzięki uprzejmości artystki.