Alicja Wysocka w swoich działaniach łączy sztuki użytkowe i piękne, zapraszając twórców różnych dyscyplin, którzy skupiają się wokół wspólnej pracy rękodzielniczej. Artystka kwestionuje pojęcie autorytetu i autorstwa; dystansuje się od sposobu funkcjonowania rynku sztuki oraz wielkich marek. Najchętniej współpracuje z małymi wspólnotami. Kilka lat temu założyła działającą w Europie i w Afryce Spółdzielnię Ushirika.

Artystka dołącza też do istniejących organizacji, na przykład do Kół Gospodyń Wiejskich. Pierwsze powstało w Piasecznie w 1966 roku jako forma wzajemnego wsparcia kobiet w społeczności wiejskiej. Obecnie koła są reaktywowane i działa ich około siedmiu tysięcy, z czego prawie połowa jest nieformalna i niezarejestrowana. Zrzeszają około 160 tysięcy kobiet. Dają uczestniczkom poczucie przynależności i wspólnoty oraz pozwalają celebrować lokalną historię, kulturę i tradycję. 

W 2017 roku artystka zainicjowała serię spotkań z mieszkańcami małych wiejskich społeczności. Były one pretekstem do wspólnego spędzania czasu, rękodzieła i nauki różnych technik artystycznych. Wspólnotowe działania objęły wsie Dzieczewo, Budy, Saczkowce, Kuźnicę, Nowogród, Paliwodziznę i Macikowo. Na niektóre spotkania artystka zaprosiła innych artystów, kuratorów czy teoretyków. Efektem działań w Nowogrodzie było wydarzenie Przesilenie przygotowane wspólnie z mieszkańcami tej wioski w czerwcu 2018 roku. Odbyło się ono na lokalnym, historycznym kopcu Grodzisko. Projekt powstał we współpracy z Joanną Rajkowską.

W tym roku we wrześniu odbyło się w tej samej wiosce wydarzenie pod nazwą Równonoc w powiecie Golub-Dobrzyń, gdzie znajduje się największe skupisko Kół Gospodyń Wiejskich w Polsce. Koło w Nowogrodzie jest obecnie najstarszą działającą wspólnotą tego typu w Polsce. W 2017 roku obchodziło swoje 70. urodziny.


Alicja Wysocka

 

(ur. 1985) – artystka, studiowała w ASP w Krakowie, School of Design and Crafts w Göteborgu oraz na Vrije Universiteit w Brukseli. Obroniła dyplom w ASP w Poznaniu, z aneksem u Mirosława Bałki. Jej działania pod nazwą Alfa Omegi nawiązują m.in. do Warsztatów Omega założonych na początku XX wieku w Londynie, łączących sztuki użytkowe i piękne, twórców różnych dyscyplin, rękodzieło, lokalność i lojalność. Alfa Omegi kwestionuje pojęcie autorytetu i autorstwa, dystansuje się od sposobu funkcjonowania rynku sztuki oraz wielkich marek (np. Spółdzielnia Ushirika).

 

Rok powstania: 2017-2020
tablica, 2018, karton, wydruki, kolorowy papier, sznurek. Tablica ukazująca proces myślowy; przygotowanie do projektu „Przesilenie” – wydarzenia