Rafał Dominik interesuje się popkulturą i masową ikonografią, w której bardzo istotną rolę zajmują murale. W tradycji sztuki meksykańskiej XX wieku, ale też polskiej sztuki powojennej wielkoformatowe malarstwo niosło mocne polityczne przesłanie. Odwoływało się do dziewiętnastowiecznej tradycji realistycznej, ale też kreowało pozytywny, zrozumiały dla milionów odbiorców przekaz związany najczęściej z budową nowego państwa.

Wymyślona przez Rafała Dominika scena polsko-polskiego pojednania układem nawiązuje do figuralnych kompozycji znanych z historii sztuki, ale ma jednocześnie elementy komizmu. Statyczne sylwetki jednoczących się Polaków wydają się monumentalne niczym prawdziwy pomnik, ale trudno się z nimi identyfikować. Zastygłe w uścisku dłoni półnagie figury przygniatają swoją wielkością i hieratyczną sztucznością. Można podejrzewać, że proces jednoczenia się Polaków trwa od bardzo długiego czasu i, mimo najlepszych chęci, utknął w martwym punkcie. Może nigdy nie będzie mu dane z sukcesem się zakończyć. Być może postulowane przez artystę pojednanie nie musi być upamiętnione pomnikiem, ani żadnym odświętnym momentem, ale mogło by się po prostu wydarzyć. 


Rafał Dominik

 

(ur. 1985) – malarz, rzeźbiarz, rysownik. Miłośnik popkultury. Założyciel grupy disco polo Galactics, członek kolektywu projektowego Czosnek Studio. Jest autorem filmów animowanych, obrazów cyfrowych, kolaży, filmów wideo. Ilustruje książki dla dzieci, projektuje gry komputerowe i aplikacje mobilne, tworzy rzeźby „domowych rozmiarów” i elementy ubioru. Sztukę i plastykę postrzega jako ważny element życia społecznego, dlatego w wielu pracach zajmuje się wprowadzaniem jej do szerszego obiegu. Prowadzone przez niego poszukiwania sztuki dostępnej i zrozumiałej dla zwykłego człowieka znajdują odbicie w materiałach, z którymi najchętniej pracuje: papiery i folie samoprzylepne czy różnorakie tworzywa sztuczne.

Rok powstania: 2020
mural. Wykonawca muralu: Maksymilian Łukomski. Dzięki uprzejmości artysty